Musiikki antaa mahdollisuuden monien tuhansien erilaisten työpaikkojen luomiseen. Kuuluisimpia uria ovat epäilemättä laulajien ja artistien urat, vaikka toimivan musiikkikappaleen takana onkin valtava määrä erilaisia ammattilaisia, jotka työskentelevät musiikin luomiseksi ja markkinoimiseksi.

Kymmeniä ammattilaisia menestyksen saavuttamisen takana

Samalla kun laulaja paistattelee parrasvaloissa, kappaleen on saattanut tehdä erillinen musiikin säveltäjä, minkä jälkeen kappale on sanoitettu mahdollisesti eri ammattilaisen työnä. Sen jälkeen sovittaja on luonut kappaleen ja riippuen siitä, miten se on haluttu toteuttaa, sävelmä on saatettu soittaa yhtyeen avulla ja siten tallentaa myöhempää toistoa varten tai musiikki on voitu kokonaan tehdä tietokoneella erilaisten ohjelmien avulla.

Toisaalla musiikkiin perehtynyt kykyjenetsijä kuuntelee satoja erilaisia kappaleita ja artisteja voidakseen löytää mielenkiintoisia ja taitavia persoonia erilaisille vetäville kappaleille. Työ ei ole helppoa, sillä hänen täytyy ymmärtää syvällisesti ja perusteellisesti musiikkibisnestä, johon vaikuttaa hyvän lauluäänen lisäksi paljon artistin ulkonäkö ja persoonallisuus.

Musiikin markkinointi on toinen suuri ala, jossa monet nimettömät ammattilaiset työskentelevät saadakseen musiikkia eteenpäin. He tarjoavat kappaleita eri levytysyhtiöille tai mainostavat artistia ja musiikkiryhmää moninaisin tavoin.

Konsertit vaativat laaja-alaista ammattitaitoa

Kuuluisilla artisteilla on mukana konserteissaan kokonainen joukko ammattilaisia. Taustatanssijoiden ja bändin lisäksi konserttiohjelmalla on erikseen tuottaja ja suunnittelija, jotta konsertista saadaan faneille mieleenpainuva ja vaikuttava. Konserteissa saatetaan käyttää videotehosteita tai vaikka pyrotekniikka, jotka on luotu valmiiksi erilaisten ammattilaisten toimesta. Äänentoistosta vastaavat ääniteknikot ja lisäksi konsertit usein kuvataan ja videoidaan, mihin tarvitaan myös alansa taitavia ammattilaisia.